Avhysning av flyttvägrande hyresgäst

Hej! En person som har inneboende utan avtal kan inte få inneboende att flytta ut. Det är stora problem och båda har gått till advokat utan att lösa det. Har hon nu rätt att byta lås? Ska hon ringa polisen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller hyresgäster som vägrar att flytta ut från sin bostad så bör man efter att en dialog misslyckats istället vända sig till Kronofogdemyndigheten. Genom att ansöka hos dem om handräckning så kan du få det fastställt att hyresgästen är skyldig att flytta. På sin hemsida har Kronofogden en blankett som är möjlig att ladda ner och fylla i för att sedan skicka in till dem. I ansökan uppger du de nödvändiga personuppgifter som krävs för avhysningen samt anledningen till att hyresgästen ska avhysas. Mer utförliga instruktioner och möjlighet att gratis ladda ned mallen hittar du i denna länk: https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Efter att du har skickat in din ansökan till Kronofogden så kommer de i sin tur att kontakta hyresgästen för att se vad denna har att säga om avhysningen. Om hyresgästen inte alls svarar på Kronofogdens meddelanden så kommer Kronofogden själv att avgöra tvisten och förplikta hyresgästen att flytta. Om hyresgästen däremot fortfarande vägrar så kommer Kronofogden åter att kontakta dig för att fråga dig om du vill lyfta ärendet till domstol, vilket de hjälper dig med att göra om du så önskar. I detta fall tvingas du då att driva ärendet i tingsrätten istället, men förutsatt att hyresgästen inte har någon laglig rätt att bo kvar i lägenheten så bör du inte ha några problem med att vinna en sådan tvist. Detta är den mest lämpliga vägen att få hyresgästen att flytta, medan ett låsbyte inte löser problemet på ren "juridisk väg".

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare