Avhysning av ex

Hej!

Jag och min man har precis skilt oss. Hur ska jag få honom att förstå att han måste flytta. Har en hyreslägenhet som enbart jag står på kontraktet och har gjort det hela tiden.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du kan göra är att hos Kronofogden ("KFM") ansöka om vanlig handräckning för att få honom avhyst från lägenheten, här. Ditt ex får då hem ett brev där han ska ta ställning till om han accepterar eller bestrider din begäran. I det fall att han inte svarar på din begäran, kommer KFM avhysa honom.

Om han bestrider kravet från KFM, har du att bestämma om du vill fortsätta handläggningen i domstol, i så fall tingsrätten i er ort.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare