Avhysning av dotter

Hur ska pappa gå tillväga för att bli av med min syster och hennes pojkvän? Min syster blev vräkt från sin lgh och tog förgivet att dom skulle få bo i hennes gamla rum i pappas hus. Men pappa vill inte ha dom där av väldigt många orsaker, men hon fattar inte. Hur kan han göra för att bli av med dom? Han får ingen hjälp av varken socialtjänsten eller polisen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag antar i mitt svar att din syster är över 18 år. Om din syster är under 18 år så har din pappa fortfarande underhållsplikt i förhållande till sin dotter, se föräldrabalken 6 kap. 2 § samt 7 kap. 1 §. (Se https://lagen.nu/1949:381). Nedanstående regler blir därför inte tillämpliga.

Om din pappa vill ha hjälp med att få din syster att flytta från lägenheten så kan han vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om avhysning. Grunden som din pappa bör anföra för detta är att det inte finns något hyresavtal mellan honom och din syster. Han kan använda sig av en särskild blankett som finns på Kronofogdemyndighetens hemsida. Vänligen se följande länk för mer information och tidigare nämnda blankett: http://www.kronofogden.se/Avhysning.html

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare