avhända sig egendom vid närliggande obestånd

Hej! Jag gav bort massa ägodelar bland annat mina aktier i ett aktiebolag till min svärson. Kan kronofogden komma och ta tillbaka mina gåvor?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställning

Utifrån omständigheterna tolkar jag det som att ditt bolag håller på att gå i konkurs och att du har gjort dig av med företagets ägodelar bland annat aktier. Om så inte är fallet är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vad som sker med aktierna

Relevant lagstiftning till denna fråga återfinns bl.a. i konkurslagen, brottsbalken och utsökningsbalken. Den allmänna konkursgrunden framgår av 1 kap. 2 § KL. Där framgår det att en gäldenär som är på obestånd ska efter egen eller en borgenärs ansökan försättas i konkurs. I samma lag stadgas det i 4 kap. 5 § 1 st, att en rättshandling, varigenom på ett otillbörligt sätt en viss borgenär har gynnats framför andra eller hans skulder har ökats, går åter om han blev insolvent samt den andre kände till (i detta fallet din svärson) eller borde ha känt till din insolvens och de omständigheter som gjorde rättshandlingen otillbörlig. Med andra ord, om värdet på aktierna är såpass högt, kan du ansetts ha gynnat din svärson och försatt dina borgenärer i en så oredlig sits att gåvan skall gå åter. Detta betyder att aktierna kan återvinnas (tas tillbaka) av konkursboet om de ovanstående kraven i lagtexten är uppfyllda. När det gäller kravet på otillbörlighet som står i paragrafen, kan det nämnas att handlingen ofta bedöms som otillbörlig om det rör sig om ett stort värde eller att man gör sig av med gåvan nära in på konkursen. Jag vet varken tidsaspekten eller värdet på aktierna i detta fallet och kan därför inte uttala mig specifikt i ditt fall. Men det kan nämnas att det återfinns en  risk att kronofogden tar tillbaka aktierna till konkursboet.

Brottsligt förfarande

Utöver detta vill jag även belysa att förfarandet kan vara brottsligt. I 11 kap. 1 § BrB anges att den som är på obestånd eller nära, och sedan förstör eller ger bort en gåva och således avhänder sig egendom av betydande värde döms för oredlighet mot borgenär. Detta är ett brott som kan ge fängelse i högst två år. Som tidigare nämnt vet jag inte värdet på dina aktier och kan således inte uttala mig i specifikt ditt fall, men jag anser ändå att det var av värde att belysa.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare