Avgift trots att tågspärrarna öppnade signaler
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Vad tråkigt att du fått en tilläggsavgift till följd av att spärren inte fungerade som den skulle.
Gällande rätt
Huvudregeln är att tågkontrollanter får uttaga tilläggsavgift av resande som inte reser med giltig biljett (1 § Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik). Detta gäller dock inte om avsaknaden av giltig biljett anses ursäktlig med hänsyn till ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet (2 §).
Domstolschanser
Inför domstol skulle en kunna hävda att annan omständighet medför att avsaknaden av giltig biljett ska vara ursäktlig (2 § Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik). Rätten är dock restriktiv vid tillämpning av undantaget.
När domstolar tillämpar lagen utgår de ifrån hur hur gällande rätt tidigare har tillämpats. Finns liknande fall från Högsta domstolen, så kallade prejudikat, sedan tidigare kommer rätten tolka gällande rätt på samma sätt som Högsta domstolen gjort i det tidigare fallet.
Med det i åtanke finns ett rättsfall från 2019 som togs upp i Högsta domstolen. I fallet hade resenären inte innehavt giltig biljett, varför denne fått en tilläggsavgift. Avsaknaden av biljett berodde på att resenären hade ett accesskort med ett för lågt saldo, vilket resenären menade att han inte var medveten om. Enligt resenären hade spärrarna öppnat sig när han skannade kortet. Högsta domstolen menade dock att det är resenärens egna ansvar att se till att han eller hon har en giltig resebiljett (NJA 2019 s. 414). Att spärrarna hade öppnats för resenären vid skannande av accesskortet utgjorde alltså inte undantag från utdelning av tilläggsavgiften.
Om du skulle driva vidare fallet till tingsrätten så skulle fallet från 2019 beaktas som vägledande vid tingsrättens bedömning. Dina chanser att vinna ett sådant mål är alltså tyvärr låga eftersom omständigheterna är väldigt lika. Vad som anses som prejudicerande från 2019 års fall är att det är resenärens ansvar att denne har en giltig biljett.
Med vänliga hälsningar