Avgift för handlingar som lämnats ut digitalt?

Hej

Kan försäkringskassan ta ut en avgift då mina handlingar skickas digitalt? Jag har således inte fått handlingarna utskrivna och skickade till mig.

Mvh

Anita

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till utlämnande av handlingar i digitalt format gäller samma regler som för handlingar i fysiskt format (papper). Detta framgår av 16 § avgiftsförordningen. Alltså är första 9 sidorna gratis, 50 kronor för tionde sidan och 2 kronor för varje sida därutöver. Med "sida" avses motsvarande A4- sida i papperform, fast digital.

Du kan läsa mer om detta här.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare