FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/04/2021

Avgift för bild betalningsföreläggande

Hej!

Jag fick en kontrollavgift på en parkeringplats utanför ett köpcentrum för att jag inte hade en p-skiva. På denna parkeringsplats finns inga skyltar om att man ska ha p-skiva vilket jag kontaktade parkeringsbolaget angående. Dom säger att skyltning gällande p-skiva finns men efter att ha dubbelkollat så har jag sett att så är inte fallet. Nu har jag kontaktat parkeringsbolaget återigen och frågat om dom kan skicka en bild på min bil för att dubbelkolla om den faktiskt står på den parkeringen. Dom säger att jag måste betala 70 kr för att få bilden på e-post. Är detta okej av dom? Borde jag inte ha rätt till bilden gratis då jag anser att dom har gjort fel och gett mig böter på en parkering där skyltning om p-skiva inte fanns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Bolaget får fritt ta betalt för tjänster de tillhandahåller, även om det rör ett fel som de själva gjort. Om du anser att du har rätt och de har fel kan du välja att bestrida deras anspråk. I detta fall kommer bolaget behöva kräva ett betalningsföreläggande från kronofogden, alternativt väcka talan mot dig i tingsrätten. Om ett betalningsföreläggande ansöks om kan du bestrida detta, och då måste bolaget väcka talan i tingsrätt. Förfarandet regleras i 31 § lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.I tingsrätten kommer sedan bolaget behöva styrka att det rättsförhållande som grundar att deras anspråk föreligger. Du får möjlighet att förneka omständigheterna eller åberopa egna omständigheter som strider mot bolagets bild av sakförhållandet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare