Åverkan/skadegörelse av reklamskyltar

Hej jag har en fråga angående reklam/marknadsföring. Om företag A sätter upp reklamskyltar på stolpar för att marknadsföra sig och företag B som är ett konkurrerande företag också börjar sätta upp reklamskyltar för att marknadsföra sig själva. Är det då olagligt för företag A att slita ner deras skyltar och kasta dom? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning kluven arbetare

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den fråga du beskriver handlar inte så mycket om marknadsföring som den gör om huruvida skadegörelse eller åverkan har skett eller ej.

Till att börja med vill jag erinra om att det enligt 3 kap. ordningslagen (https://lagen.nu/1993:1617#K3P1S1) krävs tillstånd från polisen för att få sätta upp skyltar på offentlig plats och att en sådan ansökan görs via blankett vilken ska lämnas eller sändas till polismyndigheten. (Blanketten laddas ned från polisens hemsida).

Vad gäller att era konkurrenter har slitit ned samt kastat era skyltar så har de troligtvis gjort sig skyldiga till antingen skadegörelse eller åverkan. I 12 kap. 1 § brottsbalken (BrB) (https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1) stadgas att den som förstör eller skadar annans egendom döms för skadegörelse. För ansvar krävs uppsåt men däremot inte att brottet skett av en lust att förstöra eller i syfte att skada. Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år. Beroende på skadans obetydlighet och på om övriga omständigheter vid brottet är att anse som ringa kan den lindrigare formen av skadegörelse bli aktuell. Denna kallas åverkan och går att finna i 12 kap. 2 § BrB (https://lagen.nu/1962:700#K12P2S1). Straffet för åverkan är böter.

Vid bedömningen av om skadegörelse eller åverkan har skett ska alla omständigheter vid brottet beaktas. Om omfattningen av förstörelsen är mindre kan brottet åverkan aktualiseras. Det som är avgörande för bedömningen av förstörelsens omfattning är tex egendomens värde. Enligt rättspraxis ligger värdegränsen kring 1000 kr.

Som tidigare sagt ska man vid bedömningen av om brotten åverkan eller skadegörelse föreligger beakta samtliga omständigheter. Av de uppgifter jag har fått ta del av gör jag bedömningen att era konkurrenter i vart fall gjort sig skyldiga till åverkan, men kanske till och med till skadegörelse, beroende på värdet på skadan och samtliga omständigheter.

Lycka till!

Vänligen,

Emelie SvenssonRådgivare