FrågaSKATTERÄTTAvdrag16/01/2022

Avdrag för mäklararvode vid försäljning av bostadsrätt

Om jag och min sambo ska separera och jag ska överta våran bostadsrätt har jag rätt att dra av mäklar kostnader för en försäljning då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstått det planerar du att sälja er bostadsrätt efter bodelningen och undrar om du får göra avdrag för mäklarkostnaderna. Regler om detta finns i inkomstskattelagen (IL).

Avdrag för mäklararvode

Vid försäljning av en bostadsrätt uppkommer oftast en kapitalvinst, det vill säga en vinst vid avyttring av tillgång (41 kap. 2 § IL). Denna ska som huvudregel tas upp i inkomstslaget kapital (42 kap. 1 § IL). Kapitalvinsten beräknas genom att ersättning för bostadsrätten minskas med utgifterna för avyttringen och omkostnadsbeloppet (ersättning – (avyttringsutgifter + omkostnadsbelopp)) (44 kap. 13 § IL). Med omkostnadsbeloppet avses anskaffningsutgifter ökade med förbättringsutgifter (anskaffningsutgifter + förbättringsutgifter) (44 kap. 14 § IL). Bestämmelser om de olika delarna av omkostnadsbeloppet finns i 46 kap. IL. Då detta inte är av vikt för att besvara din fråga kommer jag inte närmare att gå in på dessa här. Vad specifik gäller mäklararvode så faller detta under avyttringskostnader. Detta innebär alltså att du får göra avdrag för mäklararvode genom att dra av detta från ersättningen, det vill säga försäljningspriset för bostadsrätten (44 kap. 13 § IL). Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida, tryck här.

Sammanfattning

Du får dra av mäklararvodet vid försäljningen då det utgör en avyttringsutgift.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare