FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/08/2015

Avbrytande av frivillig familjehemsplacering

Hej. Om en förälder gått med på frivillig placering i familjehem för sitt barn, har dock inte gått igenom ännu då barnet bor hos anhörig som inte godkänts som familjehem. Vad händer om hon inte medger detta längre, blir det en ny utredning enligt LVU då? MVH Chris

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande!

Vårdnadshavare till ett familjehemsplacerat barn kan få den frivilliga insatsen att upphöra genom att framföra sitt intresse till socialtjänsten. Socialtjänsten kan emellertid till följd av detta utreda huruvida barnet är berättigad vård i enighet med lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Om det visar sig att det föreligger skäl till att bereda barnet tvångsvård så är det högst sannolikt att en ansökan lämnas till Förvaltningsrätten som får ta ställning till frågan. Förvaltningsrättens fastställande måste dock grunda sig på någon av förutsättningarna som finns föreskrivet i 2-3 §§ LVU.

Jag råder vårdnadshavarna till barnet att rådgöra med socialtjänsten om det uppstår otydligheter i ärendet!

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare