FrågaAVTALSRÄTTGåva18/06/2019

Avbruten förlovning, vem behåller ringarna?

Ett par som är sambo planerar att gifta sig. De förlovar sig. Mannen betalar sin egna förlovningsring, halva kvinnans förlovningsring samt kvinnans vigselring.

Kvinnan betalar halva sin egna förlovningsring (mannen betalar resten). Paret separerar innan de gifter sig.

Har mannen rätt att behålla vigselringen och hans egna förlovningsring (som har kvitto på att han själv har köpt) ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att vigselringen var tänkt som en gåva till kvinnan.

Först kan konstateras att mannen utan tvekan har rätt att behålla sin egen förlovningsring, den har han ju köpt till sig själv. När det kommer till kvinnans vigselring blir det, för frågan om vem som har rätt att behålla den, avgörande om gåvan fullbordats eller inte.

En muntlig utfästelse (vilket jag antar att det är fråga om i ert fall) om gåva i lös sak som avses i gåvolagen t ex en ring är nämligen utan verkan tills att gåvan har fullbordats, 1 § gåvolagen.

Gåvan är fullbordad först när den kommit i gåvotagarens besittning, 2 § gåvolagen dvs när mannen överlämnat den till kvinnan. Om vigselringen ännu inte har överlämnats till kvinnan är gåvan således inte fullbordad. Under de omständigheter som du beskrivit ovan skulle man även kunna se det som att gåvan varit villkorad på så vis att den inte fullbordats före dess att paret vigts.

Detta innebär att mannen, förutsatt att gåvan inte fullbordats, har rätt att behålla både sin förlovningsring och kvinnans vigselring.

Vänlig hälsning!

Lawline RådgivareRådgivare