Avbokningsvillkor vid distansköp
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
För att besvara din fråga så måste jag först utreda vilken lag som är tillämplig på din situation.
Steg 1: Tillämplig lag
Jag förstår det som att du har beställt städtjänsten via deras hemsida, vilket aktualiserar distansavtalslagen (DAL). DAL gäller för tjänsteavtal som ingås mellan en näringsidkare (städfirman) och en konsument (du).
Viktigt att anmärka är att det oftast är upp till avtalsparterna att bestämma vilka avtalsvillkor som ska gälla vid köp. DAL fungerar i mångt och mycket som en skyddslagstiftning till förmån för en konsument och innebär att avtalsvillkor aldrig får vara sämre för konsumenten än som föreskrivs enligt lagen, jfr. 1 kap. 4 § DAL. Om näringsidkaren har lovat konsumenten mer förmånliga villkor än vad som föreskrivs enligt lag, är det detta som gäller.
Steg 2: Avbokningsvillkor
Precis som du skriver, är det i första hand villkoren som parterna har kommit överens om som gäller. Om det saknas bestämmelser som reglerar avbokningsvillkoren, finns DAL som kompletterar dessa.
Enligt DAL så åligger det näringsidkaren att informera konsumenten om bland annat reklamationsvillkor och ångervillkor innan avtal ingås (se 2 kap. 2 § DAL). Det åligger även näringsidkaren att ge konsumenten ett standardformulär som behövs för att utöva denna ångerrätt (2 kap. 2a § DAL). Detta verkar näringsidkaren underlåtit att göra.
Vad gäller din ångerrätt, så framgår det i 2 kap. 10 § DAL att konsumenten har en rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från dagen då avtalet ingicks (jfr. 2 kap. 10 § och 2 kap. 12 § st. 1 DAL).
Regeln han beskriver (man får endast avboka en gång) verkar inte ha framgått i ert avtal, och framgår inte heller i DAL:s regelverk.
Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!
Med vänlig hälsning,