FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/11/2014

Avbetalningsköp och återtagande

Har sålt en valp, på avbetalning, skrivit köpeavtal, är det så att avtalet bryts så har uppfödaren rätt att ta valpen tillbaka och inga pengar betalas tillbaka Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Den är dock väldigt kort och allmängiltigt ställd, så det är inte möjligt att ge ett svar på vad som gäller just angående valpen. Men generellt så om en kreditgivare/säljare som säljer något på avbetalning har gjort ett så kallat äganderättsförbehåll eller återtagandeförbehåll så kan varan tas tillbaka om avbetalningarna inte sköts. Säljaren behåller äganderätten tills varan är fullt betald, och själva varan är en säkerhet för krediten.

Har äganderättsförbehåll inte gjorts kan inte säljaren/kreditgivaren återta varan (i ditt fall valpen) även om betalningen missköts, utan får då kräva in skulden på sedvanligt vis.

Om pengar betalas tillbaka eller ej vid ett återtagande beror på bland annat värdet av det återtagna och hur mycket som har avlagts. Enligt t ex Konsumentkreditlagen, som är tillämplig när näringsidkare ger konsument kreditköp, så ska avräkning ske vid återtagandet (se 40 - 41 §§) och beroende på utfallet av avräkningen kan t ex säljaren i vissa fall få ersätta köparen med en viss summa vid återtagandet.

Du är välkommen att ställa en ny, mer specificerad fråga till Lawline om du inte fick svar på dina funderingar av det generella svaret här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare