Att vara förlovad medan man är gift

Hejsan jag undrar om man som gift får vara förlovad samtidigt med 2 olika män och de är utan skilsmässa.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gift person får vara förlovad med exempelvis 2 personer och gift med en tredje. Till skillnad från äktenskap så saknar en förlovning rättsverkningar. Förlovningen medför därför inga rättsliga förpliktelser eller andra rättsliga konsekvenser. Det är finns därmed inget förbud mot att förlova sig med en person som redan är gift. Däremot är det straffbart att gifta sig med någon som redan är gift. Brottet heter tvegifte.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare