Att uppge oriktiga låneuppgifter till banen. Brott?

Är det olagligt att ge falska informationer till en bank att få låna pengar? Som t.ex att man har ett jobb med visst summa lön även fast man inte har det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du beskriver i din fråga kan enligt min bedömning klassas som bedrägeri enligt brottsbalken (BrB) 9:1 och det utgör mycket riktigt ett brott. Enligt denna bestämmelse är det nämligen olagligt att inge någon annan en felaktig uppfattning och därigenom förmå denna till ex. en penningtransaktion till vinning för dig och för nackdel för den andra.

Sammanfattningsvis är alltså svaret på din fråga att ja, det är olagligt att uppge felaktig information till din bank om att du t.ex. har ett jobb med viss lön eftersom denna informationen ligger till grund för deras beslut att ge dig lån. Så om detta är något som du planerar att göra så avråder jag dig verkligen till att genomföra detta.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare