Att ta tillbaka polisanmälan mot syskon angående bedrägeri

Hejsan! För några dagar sen märkte jag att det hade tagits ut pengar från mitt kort på en bankomat i början av månaden och detta kände jag ej igen så gick och polisanmälde det. Det har visats sig nu 1 vecka senare att det var en familjemedlem som hade lånat mitt kort utan att berättat om det, för hon behövde pengarna väldigt extremt. Vi har nu löst situationen och jag vill ej längre polisen ska vara inblandad. Kan man dra tillbaka en polisanmälan? Eller kan man i alla fall ringa upp polisen och säga att problemet har lösts? Vill verkligen inte att min syster ska hamna i något trubbel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att det är din syster som utan tillstånd använt ditt kort i en bankomat i syfte att ta ut och använda dina pengar. Att ta ut pengar i en bankomat genom att använda annans bankkort är att se som bedrägeri under förutsättningen att uttaget är till vinning för personen som tar ut pengar och till skada för personen som äger kortet. Se 9 kap. 1 § 2 st. brottsbalken (BrB).

Genom din anmälan till polisen har du också gjort en anmälan om bedrägeri. För att åklagare ska få väcka åtal i frågan då gärningspersonen är ett syskon till målsäganden (alltså du som utsatts för brott) krävs att målsäganden också har angett brottet, eventuellt att ett åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Se 9 kap. 12 § BrB som hänvisar till 8 kap. 13 § BrB. Om du drar tillbaka din anmälan som du gjort anses du inte längre ange brottet. Åklagare får då endast väcka åtal om det skulle vara påkallat ur allmän synpunkt, exempel på sådan synpunkt är t ex. om din syster begått upprepad brottslighet.

Utifrån de omständigheter jag kan utläsa ur din fråga finns det inget som tyder på att ett åtal skulle vara påkallat ur allmän synpunkt. Om du tar tillbaka din polisanmälan kommer alltså inte din syster bli åtalad.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare