FrågaAVTALSRÄTTGåva15/06/2018

Att ta tillbaka en gåva

Hej. För ca 10 månader sen så hade vi en skatteskuld på 10000kr. Min fru blev erbjuden av sin arbetskamrat och hans fru som har det bra ställt att dom ville hjälpa oss med dom pengarna. Dom sa klart och tydligt att detta var inget lån utan dom hjälper gärna folk dom tycker om och vill absolut inte ha pengarna tillbaka. Vi har även bevis på sms där han skriver att det inte är något lån utan vi fick dom. Nu har han däremot börjat skicka massa meddelande till min fru att han vill ha tillbaka dom och att han personligen ska hämta dom. Detta börjar kännas väldigt otäckt då han kommer med små hotelser hela tiden. ( han jobbar ej kvar på samma jobb som min fru längre ) Som sagt, vi har bevis på sms att det inte är ett lån utan vi fick dom. Om han skulle gå vidare med detta på ett lagligt sätt, skulle vi kunna bli återbetalnings skyldiga? Vi har inte skrivit några papper med han eller någonting.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det att ena parten, du och din fru, hävdar att ett belopp på 10 000 kr varit en gåva, medan den andra parten, din frus arbetskamrat och hans fru, menar att det varit ett lån som ska betalas tillbaka. Således ska det utredas huruvida beloppet på 10 000 kr är en gåva eller en skuld som ska betalas tillbaka till utlånarna.

Krav för gåvor

Bestämmelser om gåvor finns i Gåvolagen. För att något, i juridisk mening, ska klassas som en gåva finns det tre kriterier som måste uppfyllas:

1. Förmögenhetsöverföring - Att till exempel pengar eller en fastighet ska överföras från gåvogivaren till gåvotagaren.
2. Det ska vara frivilligt - Innebär att inget tvång, utpressning eller dylikt ska ligga till grund för gåvan.
3. Gåvoavsikt - Gåvogivaren ska ha för avsikt att ge den aktuella gåvan till gåvotagaren.

Baserat på omständigheterna du beskrivit i din fråga är kriterierna för att beloppet om 10 000 kr ska klassificeras som en gåva uppfyllda.

Gåvogivarens rätt att ta tillbaka sin gåva

Av din fråga framgår det att ni har fått pengarna i er besittning. En gåvogivare har ingen laglig rätt att återfå sin gåva när den väl har överlämnats. Enligt 2 § gåvolagen anses en gåva vara överlämnad när gåvotagaren fått den i sin besittning. Således kan de inte ta tillbaka sin gåva.

Sammanfattningsvis

Baserat på de givna omständigheterna i din fråga tyder allt på att beloppet om 10 000 kr är en gåva som i detta fall inte kan återtas då gåvan har fullbordats genom att ha kommit i er besittning. De meddelanden som gåvogivarna har sänt fastställer att kriterierna för att pengarna ska klassificeras som en gåva är uppfyllda och är därav inte att anses som en skuld som ska betalas tillbaka. Således är pengarna era och ni har inget återbetalningskrav.

Hoppas svaret varit till er hjälp, annars är ni varmt välkomna att höra av er igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare