Att stämma någon för skadestånd - sakskada

Hej, min hund har fått besvär i sina tassar från asfaltsgrus, som när det blev blött blev som tjära mellan hans trampdynor. Kommunen eller det företag som anlitats av kommunen, hade lagt ut det olovandes på vår privata grusväg. Jag undrar om jag kan kräva ersättning för sveda och värk på min hund, som lidit svårt av klåda och smärta i tassarna under hela vintern och varit hos veterinär flera gånger. Innan vi kom på vad det var som orsakat hans besvär har han fått äta allergifoder i 8v, för de trodde det var matallergi först. Han har flertalet gånger i vinter fått raka mage, ben och tassar helt för att bli av med kletet. Jag tänker göra anspråk på skadestånd från företaget som anlitades av kommunen för detta, men kan inte hitta ngt på nätet som kan vägleda mig om jag kan göra detta eller hur mkt jag i så fall ska begära.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hund är lösöre, dvs. en sak i lagens mening, vilket innebär att du kommer söka skadestånd för en sakskada, vilket ska täcka ersättning för dels sakens värde, reparationskostnad, värdeminskning eller annan kostnad, enligt 5 kap. 7 § 1 och 2 st. skadeståndslagen. När det gäller sällskapsdjur kan ofta veterinärvårdskostnader överstiga djurets värde, vilket har slagits fast i Högsta Domstolen att det ändå bör vara ersättningsgillt, se NJA 2001 s. 65 I och II.

Skadestånd enligt svensk lag innebär att man ska ersättas till ett normalt tillstånd, dvs. som om skadan aldrig inträffat. Du ska alltså begära så mycket som du faktiskt har lagt ut. Det är visserligen svårt ifall det har orsakat dig sveda och värk (dvs. lidande av övergående natur), vilket visserligen kan vara svårt att bevisa, men sikta hellre för högt än för lågt. Kom ihåg att om du har fått ut pengar på hundens försäkring kan du inte begära de summorna eftersom du redan har blivit ersatt. Men självrisk, förlorad inkomst, resekostnader osv. kan begäras med skadestånd.

Du kan utfärda en stämning själv hos tingsrätten mot företaget, men jag rekommenderar att du först tar juridisk hjälp, ex. hos våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare