Att sprida rykten som rör alkoholproblem på arbetsplatsen är förtal

Hej

Jag har en kollega som sprider olika rykten om mig även att jag har alkohol problem mm

Vad kan jag göra? Hon ser till att jag inte längre trivs på mitt jobb

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den som utpekar annan som klandervärd i sitt levnadssätt, alternativt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning, gör sig skyldig till förtal (5 kap. 1 § Brottsbalk). Rykten som rör alkoholproblem kan på en arbetsplats, ännu mer än i något annat forum, anses vara ägnade att utsätta dig för andras missaktning. Min bedömning är därför att personen gjort sig skyldig till förtal.

Jag råder dig att i första hand prata med din arbetsgivare om problemet då kollegans ryktesspridningar är brottsliga. I andra hand kan du anmäla kollegan till polisen.

Om det är något mer du funderar över får du mer än gärna höra av dig igen!

Sara HillRådgivare