Att provjobba utan lön

Hej.

Jag har sökt jobb på en restaurang. För att få jobbet säger restaurangägaren att jag ska provjobba gratis i en till två veckor. Vad säger lagen? Finns det andra regler i det här fallet?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

Att provjobba gratis saknar lagstöd, men det är däremot inte förbjudet enligt lag. Om arbetsplatsen har kollektivavtal är det dock ytterst troligt att det strider mot kollektivavtalet att provjobba gratis.

Det som är lagstadgat är att arbetsgivaren måste lämna skriftlig information om villkor som har betydelse för anställningen, däribland lön, om anställningen inte är kortare än tre veckor (6b § lagen om anställningsskydd).

Mina rekommendationer

Jag skulle först rekommendera dig att kolla upp om arbetsplatsen har ett kollektivavtal, och om de har det skulle jag titta vad som står i det. Om det står i kollektivavtalet att anställda inte får provjobba gratis, gäller det även dig. Om det inte finns ett kollektivavtal, alternativt att kollektivavtalet inte förbjuder att provjobba gratis, skulle jag rekommendera dig att försöka förhandla dig till en lön över ditt provjobb. Du skulle kunna föreslå en provanställning istället för att provjobba gratis, om det kan du läsa mer om i 6 § i lagen om anställningsskydd. Jag skulle inte rekommendera dig att provjobba gratis, då fackförbund har varnat för att många arbetsgivare tyvärr satt det i system att låta människor provjobba gratis och sedan inte anställa dem mot lön.

Jag hoppas att du känner att du har fått tydliga svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare