Att man behöver körkort i tjänsten kan vara ett skäl att behålla körkortet

Hej

Min son är budbils chaufför, han blev av med körkortet för fortkörning kan han åberopa sitt arbete har barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När man får körkortet indraget kan man överklaga transportstyrelsen beslut om att dra in körkortet. Innan ett beslut tas skickar transportstyrelsen ett brev där de ber om ett yttrande, där kan man ange att man behöver körkortet i sitt jobb. När man gör det behöver man bifoga ett intyg från sin arbetsgivare som styrker att man behöver körkort i sitt arbete. Transportstyrelsen kan då ändra sig och antingen låta din son behålla körkortet eller förkorta tiden som körkortet är indraget. Deras beslut beror på hur fort din son körde över hastighetsbegränsningen och hur stort behov han anses ha av sitt körkort.

Att din son har barn kommer antagligen inte påverka transportstyrelsens beslut, men din son kan ange i sitt yttrande till transportstyrelsen varför han har behov av körkort pga. sina barn. Ihop med att han arbetar som chaufför kanske det kan vara nog för att påverka transportstyrelsen. Det går dock inte att säga på förhand utan att veta mer om fortkörningen och din sons situation.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare