Att ljuga på en arbetsintervju

Hej!

Jag har en fråga och det är att om jag som privatperson ska på en arbetsintervju och på intervjun så hittar jag på saker för att öka min chans för att få arbetet, (inklusive påhittade grejer i CV)

Vad skulle detta kunna leda till då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Din fråga handlar om straffbara handlingar och regler om det finns i brottsbalken (BrB). Om en person ljuger på en arbetsintervju och detta leder till att man får jobbet så kan det innebära att man har gjort sig skyldig till bedrägeri, enligt 9 kap 1 § BrB. Det kräver dock att personen vilseleder arbetsgivaren att företa en handling som innebär vinning för gärningsmannen och ekonomisk skada för arbetsgivaren.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga annars är du alltid välkommen åter!

Fawzia HassounRådgivare