Att läsa annans facebookmeddelande utgör dataintrång

En kollega hade inte loggat ut sin Facebook på vår jobbdator, en annan kollega som skulle använda datorn såg en chat mellan två kollegor som innehöll en sexuellt kränkande konversation om en annan kollega. Kollegan som såg detta fotograferade konversationen och visade chefen som anser hon gjort fel och gjort dataintrång. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att olovligen läsa och fotografera andras privata meddelanden på facebook utgör dataintrång enligt 4 kap. 9 c § Brottsbalken. Straffskalan löper från böter upp till fängelse i två år. För den beskrivna gärningen borde påföljden stanna vid böter om det anmäls till polisen och leder till fällande dom.

Din chef har alltså rätt i att man inte får läsa och fotografera andras meddelanden utan tillåtelse - oavsett vad som står i dessa meddelanden.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare