FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/04/2016

Att komma ur ett avtal när omständigheter inträffat senare

Hej jag o min granne köpte en lösdrift ihop till våra hästar. Nu har jag inga hästar. Kan jag kräva tillbaka min del? Jag betalade 1/3.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Det låter som att du och din granne ingick ett avtal. En allmän princip är att avtal ska hållas.
Ett avtal kan ingås både muntligt och skriftligt. Dock kan ett avtal jämkas eller förklaras utan avseende (alltså upphöra) om avtalet anses oskäligt med hänsyn till senare inträffade omständigheter enligt avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218#P36S1.

Således kan du försöka få avtalet ni ingått om att köpa en lösdrift att bli ogiltigt på grund av senare inträffade omständigheter, att du inte har några hästar. Dock handlar det ofta om omständigheter som den andra parten bör kunnat förutse innan och därför kan det bli svårt att försöka ogiltigförklara avtalet.

Förslagsvis pratar du med din granne för att se vilka alternativ grannen kan gå med på så som att betala tillbaka din del eller att köpa ut dig. Att kräva tillbaka pengarna genom att få avtalet ogiltigt kan som ovan beskrivits vara svårt då huvudprincipen är att avtal ska hållas.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare