Att kalla någon för psykopat - förtal?

Hej !

Jag skulle vilja veta om det är att anse som förtal, om man kallar någon för psykopat. Jag är ingen doktor i medicin, men den här personen äger alla incitament för en psykopat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förtal hittar vi bestämmelser om i 5 kap 1 § Brottsbalken. Du ska då antingen ha utpekat personen som

- "brottslig"

- "klandervärd i sitt levnadssätt" eller lämnat

- "en uppgift ägnad att utsätta personen för andras missaktning".

Här rör det sig i så fall om att personen anses klandervärd eller att uppgiften varit ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Uttalandet om att personen är en psykopat, ska ha lämnats till tredje man - dvs att det sker till någon annan än den beskyllde.

Om uttalandet skett till tredje man:
Att kalla någon för psykopat skulle kunna falla inom förtal eftersom det typsikt sätt är ägnat att utsätta personen för andras missaktning. En allmän uppfattning lär vara att det är klandervärt att vara psykopat och att "psykopat" används som skällsord, varför förtal kan bli aktuellt i detta fall.

Om uttalandet endast skett till den beskyllde:
Det kan i så fall istället vara tal om förolämpning såsom ett nedsättande uttalande, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet (5 kap 3 § Brottsbalken). Förolämpningen anses typiskt föreligga när en person kallar någon för kränkande saker.

Straffet för både förtal och förolämpning är böter.

Svaret är alltså ja! Det skulle kunna utgöra förtal! Hoppas det här var svar på dina fråga. Hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare