Att gå i borgen och ta över kontraktet

Läste någonstans att om jag haft borgen i 2 år och fullgjort mina betalningar i nu 3 år blir då kontraktet mitt?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du har varit borgensman åt någon.

Att gå i borgen för någon

Ett borgensåtagande, det som i dagligt tal kallas för att "gå i borgen för någon", är när man tar ansvar över en persons förpliktelser. Antingen att man svarar som för egen skuld eller att man tar över skulden när det är visat att den som har skulden (gäldenären) inte kan betala den.

Att svara som för egen skuld betyder att borgensmannen kan bli tvungen att fullfölja förpliktelserna, exempelvis betala tillbaka ett lån till banken, som om hen själv hade lånat pengarna. Banken behöver således inte först gå till gäldenären, utan kan direkt vända sig till borgensmannen. Denna form av borgen är den vanligaste.

Vad gäller i ditt fall

Det finns ingen generell regel som säger att borgensmannen får ta över kontraktet om hen fullföljer ett antal betalningar. I andra ord, om du är en borgensman blir inte kontraktet ditt, även om du har skött betalningarna. Däremot har du rätt att kräva gäldenären på det du har betalat.

Joel ÅkerlindRådgivare