Att försvara sig mot en attackerande hund

Jag blev attackerad av en schäfer för ett tag sedan, tack och lov så hann jag springa in till porten där jag bor. Men jag funderar, om man är ute och blir attackerad av en hund som sliter sig loss från sin ägare och man använder sig av nödvärn och hunden råkar dö, kan man bli skyldig för hundens död?

Och är det någon skillnad hypotetiskt ifall hundägaren avsiktligen släpper hunden loss för att hundägaren vill att hunden ska skada personen/mig? I det här fallet är det stora hundar som aktuella. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänkte börja med att gå igenom hundägarens ansvar och sedan går jag in på ditt eget ansvar och vad du kan göra för att skydda dig.

Om en olycka sker, t ex att hunden sliter sig loss ur sitt koppel och biter en annan människa, råder så kallat strikt skadeståndsansvar, enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter (se https://lagen.nu/2007:1150#P19S1 ). Detta strikta ansvar innebär att ägaren är skyldig att ersätta skador som hunden orsaker oavsett om de har uppkommit med flit eller inte. Det spelar alltså ingen roll om ägaren var oaktsam eller inte, utan ska ersätta alla skador som uppkommer pga sin hunds handlande.

Om en hundägare avsiktligt släpper lös en hund för att skada dig uppkommer en fråga om ett straffansvar för hundägaren. Här blir frågan vad hundägaren ville åstadkomma med att bussa hunden på dig, ville han att du skulle bli skadad eller t o m dö? Tänkte han kanske att du var på väg att göra inbrott eller skada honom och han försvarade därför sig själv eller sin egendom genom att bussa hunden på dig? En mängd brott kan alltså uppkomma här, allt från misshandel till mord eller ett försök därtill. Det hänger på situationen, de uppkomna skadorna, risken för skada och avsikten med handlandet. Något som dock är självklart är att det strikta ansvaret som jag nämnde ovan oavsett gäller.

Då kommer vi till frågan om vad du får göra för att försvara dig vid en hundattack, och svaren hittar vi i 24 kap. brottsbalken. Nödvärn, som du nämnde, gäller ifall någon begår en brottslig gärning mot dig, dvs bussar hunden på dig. Den regeln finner vi i 24 kap. 1 § brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1 ). Skadan du tillfogar hunden får inte vara mer än nödvändig så det är en bedömningsfråga beroende på omständigheterna.

Om hunden istället råkar slita sig från sin ägare och går till attack mot dig blir bestämmelsen om nöd tillämplig enligt 24 kap. 4 § brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K24P4S1 ). Här får du inte heller göra mer än absolut nödvändigt för att ditt handlande ska ses som försvarligt.

Om du skulle begå mer våld mot hunden än nödvändigt kan ansvar enligt djurplågeri uppkomma och skadestånd pga sakskada, eftersom en hund är lös egendom enligt lagens mening. Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen (se https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1 ) är du skyldig att ersätta den skada som uppkommer på hunden. Om du skulle anses ha plågat hunden mer än nödvändigt kan du också bli ansvarig för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K16P13S1 ).

Det finns ett hovrättsavgörande från 1993 (RH 1993:163) där en lösspringande hund attackerade en kopplad hund och där den kopplade hundens ägare hade lyft upp hunden och kastat den i marken vilket lett till flera benbrott. Det ansågs som oförsvarligt och hundägaren blev dömd till djurplågeri med dagsböter.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare