FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/06/2013

Att fly från polisen

Hej! Om jag cyklar mitt i natten och håller i en öl flaska med öl i, och jag är 14 år dvs minderårig. Sen kommer polisen, och skriker till mig att jag ska stanna, för att dem ska säga att jag inte får dricka på allmän plats, eller att dem har misstankar om att jag är underårig, får jag cykla vidare så fort jag kan utan att jag har begått något brott? Om polisen hittar mig sen utan ölen och tar mig, vad kan dem göra då? Om jag inte har ölen på mig och inte verkar berusad alls, kan dem ändå kräva legitimation eller alkotest? Om jag sedan flyr då och blir påhoppad av två poliser och slår skalle ni marken och får ett stort sår eller blir skadad, kan jag kräva skadestånd senare då i rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är inte brottsligt att fly från polisen så länge du inte begår brott under själva flykten. Att du bara cyklar iväg är alltså inte olagligt.

Att de hittar dig utan ölen spelar inte så stor roll. De har redan sett dig med ölflaskan och kan misstänka att du har druckit. Man kan ju dessutom ha druckit även om man inte "verkar berusad alls". Hade du haft ölflaskan så hade de dock haft rätt att förverka ölen - alltså hälla ut den.

De har även rätt att kontakta dina föräldrar. Här kan det dock bli problematiskt om du vägrar säga vem du är. Om de inte kan identifiera dig kan de inte heller kontakta dina föräldrar, vilket man ofta vill göra i sådana har situationer. Det faktum att du är minderårig, kan antas ha druckit alkohol (på offentlig plats) och flyr från polisen är troligtvis tillräckligt för att de ska kunna kräva legitimation. De får dock bara omhänderta dig om det finns en allvarlig risk för din hälsa eller utveckling.

Skadeståndsfrågan är lite komplicerad. Det beror helt på hur du flyr. Om du till exempel sliter/slår dig loss eller knuffar undan poliserna på ett sådant sätt att du gör dig skyldig till våld eller förgripelse mot tjänsteman så har de rätt att gripa dig. Vid ett gripande har polisen rätt att använda proportionerligt våld, det vill säga så mycket våld som situationen kräver. Såvida de inte medvetet slagit ditt huvud mot asfalten så tror jag att det blir väldigt  svårt för dig att få ut ett skadestånd.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare