Att driva in en skuld - betalningsföreläggande

Jag har lånat ut en total summa om ca 400 000 kr till en bekant. Totala summan finns nedtecknat i fleratlet skuldebrev påskrivna av oss båda. Nu hör till saken att återbetalningsplanen inte följs och personen som har skuld till mig inte betalar tillbaka dessa. Vad kan jag juridiskt kan jag göra?Äär detta att betrakta som grov stöld? bedrägeri ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att ingå ett låneavtal är en civilrättslig handling. Staten kan hjälpa dig att driva in skulden, men det är inte olagligt att inte betala tillbaka en skuld i tid på så sätt att det är straffbart.

Om skulden är ostridig kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, som då skickar ett föreläggande till personen som är skyldig dig pengar. Personen kan då antingen välja att betala skulden eller att bestrida den, dvs rikta någon invändning mot själva betalningsskyldigheten. Du kan då välja att gå till domstol för att få betalningsskyldigheten fastställd.

Blankett för ansökan om betalningsföreläggande hittar du här; http://www.kronofogden.se/download/18.6f6dad1813c5c1430f6800041535/1365677448277/901213.pdf

Sofia LinderRådgivare