FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/07/2020

Att bjuda personer under 20 års åldern?

Hej!

Jag undrar, vad säger alkohollagen om att bjuda personer under 20 år på en studentfest. Är jag personligt ansvarig för vad som kan hända?

Mvh/T

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Idag är det förbjudet att lämna ut, sälja eller anskaffa en alkoholhaltig dryck, förutom folköl, till någon som inte uppnår 20 års ålder, 3 kap. 7§-8§ Alkohollagen. Det finns dock ett undantag då det kan vara tillåtet att bjuda på en mindre mängd alkohol även om den du bjuder inte har uppnått 20 års ålder. För att det ska vara tillåtet att bjuda på alkohol så måste drycken förtäras på plats där den bjuds, det måste ske under ordnade förhållanden, det ska med hänsyn till åldern och mognaden hos den som blir bjuden anses försvarbart att bjuda på drycken samt att omständigheterna i övrigt måste vara lämpliga, 3 kap. 9 § 2st alkohollagen.

Om undantaget överträds kan den personen som uppsåtligen eller av oaktsamhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat döms för olovligt anskaffande av alkohol till böter eller upp till 4 års fängelse beroende på hur grov överträdelsen anses, 11 kap 7 § alkohollagen.

Enligt min bedömning, att bjuda personer under 20 år på en studentfest i sig är inte olagligt då endast för att du bjuder någon på en studentfest innebär det inte att de ska få dricka alkoholhaltiga drycker. Jag skulle svara på den frågan att om du tänker bjuda dessa ungdomar som är under 20 år på alkoholhaltiga drycker, kommer det som jag skrev här uppe gälla och du blir ansvarig. I annat fall så är du ansvarig för att alkoholen inte ska vara lättkomligt för de då annars kan det tolkas som att du har bjudit de på alkoholhaltiga drycker.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare