​Hur bestrider jag en felaktig faktura/bluffaktura?

Hej....

Jag får en faktura på ett arbete som någon annan har beställt. Företaget som fakturerar mig hävdar att jag är betalnings skyldig eftersom den som betällt arbetet säjer att jag skall betala.

Hur ligger det till kan jag vara betalnings skyldig även om jag inte har något med beställningen att göra.

Vänligen

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att snabbt bemöta en del av din fråga kan en person/ett företag som anger fel faktureringsadress bli skyldig till bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Jag kommer dock i detta svar fokusera på din fråga gällande om du blir betalningsskyldig vid en felaktig faktura (eller en bluffaktura) och hur du kan gå till väga för att bestrida fakturan. Detta regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH).

Som snabbt svar på din fråga vill jag framföra att du inte ska betala en felaktig faktura utan att bestrida fakturan. I ditt fall verkar det som att du har blivit utsatt för en bluffaktura, vilken du givetvis aldrig är skyldig att betala om du inte har ingått avtal med företaget.

Bestrida en felaktig faktura (bluffaktura)

Eftersom du har fått en faktura trots att du inte har beställt något från företaget ska fakturan bestridas i dess helhet. Det verkar som att du redan har kontaktat företaget för att förklara att fakturan inte stämmer och att du bestrider den, detta är helt rätt. Kontakta företaget både per telefon och skriftligen, exempelvis via mejl, och spara alltid kopia på bestridandet för säkerhets skull.

Om det är så att fakturan är från ett företag du aldrig varit i kontakt med, eller helt enkelt inte har ett avtal med, ska du göra en polisanmälan genom att ringa 114 14 eftersom det eventuellt kan vara fråga om en bluffaktura. Om du inte har ett avtal med företaget har du inte heller en tidsbegränsning, eller en ångerrätt, som du behöver anpassa dig efter.

Om företaget går vidare till inkasso kommer du att få ett inkassokrav, vilket du även detta skriftligen kan bestrida genom att kontakta inkassoföretaget både per telefon och skriftligen med samma uppgifter som i ditt tidigare bestridande.

Går det så långt att fakturan skickas till Kronofogden kommer du att delges (29 § LBH). Även detta ska bestridas om du är helt säker på att du inte är skyldig företaget pengar. Bestridandet till Kronofogden görs skriftligen och ska innehålla all relevant information och eventuell bevisning (31-32 §§ LBH). Här kan du även begära ersättning för kostnader med anledning av den felaktiga fakturan (eller bluffakturan). När Kronofogden fått in bestridandet kommer de vända sig till företaget som skickat fakturan och låta företaget avgöra om de vill att ärendet ska gå vidare till domstolen eller om det ska skrivas av. I ditt fall skulle det antagligen skrivas av.

Viktigt för dig att veta

- Spara alltid de fakturor som skickas till dig.
- Spara alltid kopior på allt du skickar gällande den felaktiga fakturan, exempelvis genom att spara mejl.
- Om du tror att du kan ha utsatts för en bluffaktura bör du alltid göra en Polisanmälan.
- Bestrid alltid en felaktig faktura, annars kan fakturaföretaget debitera dröjsmålsränta och andra förseningsavgifter.- Anmäl det företag som skickat bluffakturan till Konsumentverket. Om du hamnar i tvist med företaget kan du även anmäla företaget till allmänna reklamationsnämnden.

Du kan alltid besöka Kronofogdemyndighetens

hemsida för att få mer information om hur du går till väga med ett bestridande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare