Att avtala om kortare uppsägningstid

Hej!

Har en fundering kring vad som gäller vid uppsägning från mig som arbetstagare. Jag är tillsvidareanställd på ett mäklarföretag.

Jag har skrivit på anställningsavtal med 3 månaders ömsesidig uppsägningstid, detta är ett år sedan.

Ni har i ett tidigare svar på lawline skrivit detta:

"Givetvis kan en arbetstagare gå med på att en längre uppsägningstid ska gälla, om det från arbetstagarens synvinkel är mer förmånligt för denne."

Vad skulle kunna vara mer förmånligt för arbetstagaren här? Kan jag frångå detta och bara ha 1 månad enligt LAS?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 11 § lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80) så är den kortaste uppsägningstiden för både arbetstagare och arbetsgivare en månad. Utöver det har arbetstagaren rätt till längre uppsägningstid allt utifrån hur länge man varit anställd.

Om ens arbetsplats är bunden av kollektivavtal och detta reglerar en uppsägningstid kommer det att gälla eftersom LAS är semi-dispositiv. Om kollektivavtal gäller går inte det att frångå genom ett personligt avtal.

I ditt fall kommer du kunna avtala med din arbetsgivare om en kortare uppsägningstid om du så önskar så länge inget kollektivavtal gäller. Om din arbetsgivare inte önskar förhandla kan det finnas vissa svårigheter med att genomdriva eftersom ni redan har ett gällande avtal, men då det ur din synvinkel är förmånligare att ha en kortare uppsägningstid torde arbetsgivaren gå med på detta. Du kan alltså avstå din rätt till en lång uppsägningstid. Din rätt enligt 11 § utsträcker sig inte längre än till en månads uppsägningstid nu, då du ännu inte varit anställd i två år, så det är ännu en anledning till att det inte borde vara några problem för dig att förhandla.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare