Att avsäga sig arv

Hur kan jag avsäga mig hela mitt arv från min mamma nu, innan det blir aktuellt. Jag vill skriva nu. hur skriver jag, finns någon blankett..

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nedan redogör jag för rättsläget när en bröstarvinge, vilket jag utgår ifrån att du är, vill avsäga sig sitt arv.

Bröstarvinges avsägning av arv

Du är bröstarvinge, eftersom att du är barn till din mamma (2 kapitlet 1 § ärvdabalken). En bröstarvinge som avsäger sig ett arv före dödsfallet kan enbart avsäga sig den del som avser laglotten (för definition av laglott, se nedan) om bröstarvingen har fått en giltig ersättning (17 kapitlet 2 § 1 stycket ärvdabalken). Ersättningen på storleken bedöms vid omständigheterna då avsägelsen görs (17 kapitlet 2 § 1 stycket ärvdabalken). Undantaget ifrån detta är om bröstarvingens make, maka eller avkomlingar får egendom motsvarande laglotten (17 kapitlet 2 § 1 stycket ärvdabalken). Observera att personer under 18 år inte kan avsäga sig arv (17 kapitlet 2 § 2 stycket ärvdabalken).

Formkrav

Avsägningen måste ske i form av ett skriftligt avtal med arvlåtaren (17 kapitlet 2 § 1 stycket ärvdabalken).

Laglott

Laglott är vad en bröstarvinge minst ska få ärva av sina föräldrar, och motsvarar halva arvslotten (7 kapitlet 1 § ärvdabalken). Laglotten kan inte testamenteras bort. Arvslott är i sin tur det som tillfaller en arvinge efter arvlåtarens död, det vill säga en arvinges andel av det totala arvet.

Svar

Det framgår inte om du har fått giltig ersättning och därmed kan avsäga dig hela arvet, men om du har fått det kan du avsäga dig hela arvet med ett skriftligt avtal mellan dig och arvlåtaren. Om du däremot inte fått en giltig ersättning kan du avstå ifrån allt arv som inte är din laglott med hjälp av ett skriftligt avtal mellan dig och arvlåtaren.

Mina rekommendationer

Du kan säkert söka dig till någon blankett på internet, men jag skulle rekommendera dig att skriva in det skriftliga avtalet i arvlåtarens testamente. Om du känner dig osäker och skulle behöva ha telefonrådgivning eller hjälp med att utforma avtalet kan mina kompetenta kollegor hjälpa dig. Du kan läsa mer om det på Lawlines hemsida eller kontakta Lawline på 08-533 300 32.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare