Att åtala för förtal

Hej Jag jag arbetar som golvläggare och har nu blivit anklagat för sabotage mot företaget jag arbetar på. Sabotaget består i att jag lagt underlag (plast och aorolen) felaktigt och slarvigt under parkettgolv. Detta sabotag har spridits till minst 1-3 andra anställda. Arbetsgivaren har tagit bilder på upprivit golv som mycket riktigt visar på slarv, bilderna kommer från 2 hus iett bostadsområde om 20 hus vari jag har lagt 10 st. Jag Hävdar och kan bevisa att jag inte har lagt de golv som bilderna visar. Jag undrar om man kan anmäla arbetsgivaren för förtal och ärekränkning. Undrar hur detta går till och vad jag måste bevisa mm. Tacksam för svar om ställda frågor.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Förtal gör man sig skyldig till om man ”utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning” (brottsbalken 5 kap. 1 §).

Förtal är ett brott som inte ligger under allmänt åtal, dvs. en åklagare är inte skyldig att åtala. Du kan alltså inte anmäla din arbetsgivare för förtal, men du kan själv väcka ett s.k. enskilt åtal (se brottsbalken 5 kap. 5 §). Detta innebär att du får driva processen själv. Bestämmelser om hur detta går till finns framförallt i rättegångsbalkens 47e kapitel. Du skickar in en stämningsansökan till tingsrätten (och betala en avgift för detta). Därefter skickar tingsrätten ut denna stämningsansökan till personen du valt att åtala (eftersom det inte går att åtala en juridisk person, t ex företaget som sådant). Sedan förbereds målet för huvudförhandling, antingen genom skriftväxling eller genom sammanträden mellan parterna - dvs. du och arbetsgivaren. Väljer ni sammanträden är det mycket viktigt att du är närvarande, annars skrivs målet av och i så fall måste du börja om från början. Om du skulle förlora målet (dvs. om din arbetsgivare inte fälls för förtal i domstolen) måste du betala hans / hennes rättegångskostnader - t ex för eventuellt ombud, resekostnader och förlorad arbetstid. Detta kan uppgå till stora belopp. Även ränta ska betalas på rättegångskostnader, eftersom abretsgivaren sannolikt skulle yrka på detta i samband med yrkandet om att få sina rättegångskostnader betalda.

Det bör inte stickas under stol med att det kan vara svårt att få någon fälld för förtal. Den kränkning som du utsatts för ska vägas mot din arbetsgivares yttrandefrihet. Viktiga frågor du bör tänka på om du överväger att väcka enskilt åtal är: hur uppfattades egentligen arbetsgivarens agerande av de kollegor han / hon visade upp bilderna för? Angav han / hon ditt namn specifikt i sammanhanget? Var det på något sätt försvarligt att arbetsgivaren visade bilderna för dina kollegor? I brottsbalken 5 kap. 1 § andra stycket anges nämligen att arbetsgivaren inte kan fällas för förtal om det "med hänsyn till omständigheterna (var) försvarligt att lämna uppgift i saken". I sådant fall ligger det på arbetsgivaren att bevisa att det var du som lade de slarvigt lagda golven - vilket du kan bevisa att du inte har - eller att han / hon hade "skälig grund" att misstänka dig för slarv. Ofta vill företagare såklart följa upp och utreda eventuella brister i den egna verksamheten, och därför är det möjligt att det ses som försvarligt att visa upp bilderna för dina kollegor - för att utreda det slarv som ju faktiskt förekommit. En beskyllning om att du skulle begått sabotage är inte förtal i sig. För att det ska vara förtal måste syftet ha varit att utsätta dig för dina kollegors missaktning. Du ska alltså bevisa att din arbetsgivares agerande verkligen var ägnat att skada ditt anseende i dina kollegors ögon. Däremot behöver du inte visa att dina kollegor faktiskt har börjat "se ner på dig" eftersom paragrafen inte uppställer något krav på att någon skada faktiskt inträffat.

Varmt välkommen åter om du har ytterligare frågor!

Vänligen,

Anders HedbergRådgivare