Att anmäla olycka mellan cyklist och bilist

I morse på väg hem från jobbet blev jag påkörd av en bil. Hon kom från mitt höger men stannade så jag trodde att hon släppte förbi mig. Till saken hör att det regnade. När jag då börjar öka farten gasar hon så jag försöker väja och hon rammar mig på höger sida. Till följd går trampan på höger sida cykel sönder och däcket böjs lätt från sidan. På plats tar hon på sig ansvar. Hon säger att hon inte såg mig, att jag måste kommit fort men jag väjde först för henne men började cykla då hon stannade. Jag sa; du stannade ju, hon sa att hon brukar ta det försiktigt där. Hon säger att hon så klart betalar det som blivit fel med cykeln och jag godtar detta, tar hennes namn och telenummer. Kan inte cykla hem då framdäcket är vobbligt. Hon erbjuder inte skjuts utan har väldigt bråttom därifrån. Jag är chockad men vill bara hem och sova. Vaknar på eftermiddagen (hade jobbat natt på sjukhuset och det hade hon också), mitt knä är svullet och det smärtar ner mot foten. Det känns i kroppen att jag blivit påkörd. Så jag smsar henne och undrar hur jag ska göra med cykeln, om hon vill ha ett kostnadsförslag. Jag berättar om knäet och att om det fortsätter göra ont måste jag tyvärr anmäla skadan.

Jag får ett sms tillbaka där hon säger att olyckan är mitt fel eftersom jag kom från vänster och hade väjningsplikt och undrar om trampan på cykeln inte var sönder sedan tidigare. Hon säger även att det är en liten skråma på bilen kanske slår kostnaderna ut varandra? Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte redan har gjort det bör du vända dig till ditt försäkringsbolag och anmäla skadan. De kan även ge dig råd. Kostnaderna bör inte "slå ut varandra", även om de gör det är det viktigt att reda ut vem som är ansvarig eftersom det påverkar vems försäkring som ersätter skadan och också vem som betalar självrisk.

Då ni inte kommer överens om vem som var ansvarig för olyckan är det läge att polisanmäla händelsen. Det här räknas som ett "småmål" som åklagaren kan välja att ta upp. Det kommer förmodligen ta flera månader tills det tas upp isåfall eftersom det inte kommer vara prioriterat av åklagaren. Ifall det tas upp kommer du kunna kräva skadestånd för sakskada på cykeln och sveda och värk för dig själv. Det skadeståndet gäller endast i den mån ditt försäkringsbolag inte kan täcka upp. Tanken med skadestånd är att man ska bli återställd till en nivå som om skadan aldrig hade skett och om ditt försäkringsbolag då har betalat ut en rimlig ersättning kan man inte få något ytterligare.

Varför jag tänker att åklagaren eventuellt skulle kunna vara intresserad att ta upp det här målet är för att det inte bara gäller ett skadeståndsanspråk mellan er gällande de materiella och fysiska skadorna, utan det är lite oklart om hon inte gjorde sig skyldig till smitning. Eftersom hon lämnade namn och telefonnummer bör det säkert inte vara smitning (olovligt avvikande från olycksplats på juridiska), men jag blir ändå lite fundersam eftersom du skriver att hon hade bråttom därifrån och lämnade dig då du var skadad och ditt transportmedel odugligt. Åklagaren kommer därför kunna ta upp ett sådant mål eftersom smitning har böter i straffskalan.

Om åklagaren väljer att inte ta upp det kan du själv väcka stämning, men eftersom summorna är så små bör man fundera på om det är värt det eftersom det är kostsamt (den förlorade parten står för bådas rättegångskostnader) och tar tid.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare