FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/01/2016

Att adoptera styvbarn

Hej! Jag och min syster har en styvfar som vi haft i 10år. Vår mamma och styvfar var tillsammans 6år av det. De senaste åren har de lev separata liv men ses vid kalas och fester med familjen. Vår styvfar har varit mer pappa åt oss än vår biologiska pappa någonsin har varit. Vi står båda väldigt nära vår styvfar och kallar honom pappa.

Då vår biologiska pappa inte varit närvarande mycket i våra liv. Vår mamma har haft full vårdnad om oss sen vi föddes. De senaste 9 åren har vi inte haft kontakt med vår biologiska pappa och vet inte vart han bor.

Vår fråga är om det är svårt att vår styvfar skulle adoptera oss? Vår mamma samtycker till detta och är väldigt medgivande. Jag och min syster är 27 respektive 25 år gamla.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i 4 kap. Föräldrabalken (FB).

Det är teoretiskt möjligt för dig och din syster att bli adopterade av din styvfar om rätten tycker det är lämpligt att en sådan adoption äger rum enligt 4 kap. 6 § FB. Problemet är då ni blir er styvfars rättsliga barn men att ni inte längre är rättsliga barn till någon av era biologiska föräldrar, varken er biologiska mamma eller pappa, enligt 4 kap. 8 § FB. Jag antar att detta inte är någon rättsverkning ni vill uppnå utan att ni vill att er biologiska mamma fortfarande ska vara er rättsliga mamma samtidigt som er styvfar blir er rättsliga pappa.

Enda möjligheten för er att bli adopterade av er styvfar utan att det rättsliga bandet samtidigt bryts till er mamma är om de två är gifta enligt 4 kap. 3 och 8 §§ FB. Detta verkar inte vara fallet och en adoption där ni förblir er biologiska mammas rättsliga barn och samtidigt blir er styvfars rättsliga barn är då, tyvärr, inte möjlig.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare