Åtgärder när delägarna till en samägd fastighet ej kommer överens

har gemensam fritids tomt med bror och mor utan uppgörda trivselregler. min bror har för närvarande två avställda bilar parkerade vid tomten samt 3 bilar som ej är hans med körförbud. han har sagt sig reparera dessa bilar åt dess ägare, men inget har hänt på över 12 månader. vi har bett honom göra sig av med bilar för trivselns skull. efter kontakt med ägarna har dom ej tagit tillbaka bilarna. vad för lagligt stöd har vi att få bort bilarna så att vi trivs att komma dit.

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att det är ni tre som gemensamt äger fastigheten. Lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt, SamägL är tillämplig. Enligt 2 § erfordras samtliga delägares samtycke för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning, enda undantaget gäller åtgärder som inte kan uppskjutas. Din bror har inte haft rätt att utan ert samtycke använda fastigheten på detta sätt, men jag har svårt att se att ni skulle få flytta bilarna utan hans samtycke.

I vart fall bör ni inte göra något med bilarna förrän ni är säkra på att deras ägare inte vill ha något med dem att göra. Om dessa skänker bilarna till er, kan det vara bra att ett sådant avtal skriftligt ur bevissynpunkt.

Om ni på allvar vid upprepade tillfällen har talat med din bror om problemet och han inte går att övertala, ser jag inte någon annan rimlig lösning än följande. Ni ansöker om att tingsrätten förordnar en god man som ska ha hand om fastigheten under en tid. Den gode mannen ska alltså för viss tid förvalta fastigheten till det bästa för delägarna och i deras ställe, 3, 4 och 18 §§ SamägL. Fördelen med detta är att varje delägare inte behöver samtycka till varje åtgärd som rör fastigheten, utan den gode mannen bestämmer själv.

Lars BålmanRådgivare