Åtgärd vid utebliven betalning

Vad händer om en gäldenären inte betalar summan som hen är skyldig borgenären när ett skuldebrev löper ut? Har skrivit ett skuldebrev på banken som vi båda signerat och som säger att mitt ex är skyldig mig x antal pengar och att dessa skall betalas ut vid fsg av en fastighet eller om så inte sker under året skall pengarna betalas ut vid årets slut? Går man till kronofogden och kräver in skulden eller skall man koppla in jurist?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Grundläggande regler om fordringar finns i skuldebrevslagen, som du kan hitta här. Enligt 5 § ska skulden betalas när borgenären framställer krav om betalning, om det inte avtalats en förfallodag. Enligt 3 § räntelagen ska, om något annat inte avtalats, dröjsmålsränta börja löpa från förfallodagen. Då ni bestämt en förfallodag gäller denna, och du kan på den dagen kräva betalning. Det absolut enklaste sättet är att övertyga ditt gäldenären att betala själv, först om denne inte gör det kan du vända dig till kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om ett betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Ett betalningsföreläggande får enligt 2 §, här, avse en penningfordran som förfallit till betalning, och innebär kortfattat att du ansöker om att KFM ska meddela ett exigibelt (utmätningsbart) beslut angående ditt betalningskrav. Om KFM ger ett bifallande utslag kommer du få KFM:s hjälp att driva in fordran.

Processen går till på följande sätt: du skickar in en ansökan enligt bestämmelserna i 9-22 §§ samma lag, den ska innehålla ditt yrkande och grunderna för det. Dvs. vilket belopp, plus eventuell ränta, du anser dig ha en fordran på och skuldebrevet. Du ska även ange om du vill ha ersättning för de kostnader du haft på grund av målet om din ansökan bifalls. KFM kommer därefter delge svaranden ansökan, om denne inte bestrider kravet kommer KFM bifalla ansökan. Om svaranden bestrider betalningsskyldigheten kan KFM inte bifalla ansökan utan du kommer att få välja om du vill släppa kravet, då kommer du inte att kunna ansöka om betalningsföreläggande igen, eller om du vill att KFM ska överlämna målet till en tingsrätt där du kommer att få föra en tvistemålstalan mot ditt ex. 29-35 §§ BfL

Alternativt kan du direkt inge en stämningsansökan till tingsrätten men, det är en mer komplicerad och utdragen process som riskerar att bli dyrare. Det ska endast vara ett alternativ om det redan står klart att gäldenären inte kommer att betala. Betalningsföreläggande lämpar sig bättre för mål av enkel beskaffenhet. Om du genom att inte kräva betalning själv först orsakar en onödig handläggning hos KFM eller rättegång, för det fall att gäldenären hade tänkt betala, kan du komma att bli tvungen att betala både dina och motpartens rättegångskostnader, 46 § BfL respektive 18:3-3a §§ Rättegångsbalken, här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare