Återvinning vid konkurs

Min sambo har drivit ett företag som gått i konkurs (aktiebolag). Om några månader ska det prövas i domstol om hen varit vårdslös mot borgenärer kopplat till konkursen. Om hen döms är det troligt att de som haft fordringar på aktiebolaget vid konkursen riktar skadeståndskrav mot min sambo. Hen äger inget däremot så har jag övertagit hens del av huset inkl lån för 1,5 år sedan. Är det möjligt att huset blir återvunnet för att täcka hens ev skulder eller kan fordringar endast utmätas från den dag hen ev blir skadeståndsskyldig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Förutsättningarna för återvinning regleras i 4 kap. 5 § konkurslagen (KL). Där framgår b.la. att en rättshandling, varigenom på ett otillbörligt sätt gäldenärens egendom har undandragits borgenärerna går åter, om gäldenären var eller genom förfarandet, ensamt eller i förening med annan omständighet, blev insolvent samt den andre kände till eller borde ha känt till gäldenärens insolvens. Enligt 4 kap. 5 § st. 2 KL ska en närstående till gäldenären anses ha sådan kännedom som anges ovan om det inte görs sannolikt att denne vare sig hade eller borde haft sådan kännedom. Med närstående till en företagare anses enligt 4 kap. 3 § p. 2 KL den som har en väsentlig gemenskap med denne, exempelvis en sambo.

Jag förstår din situation som att din sambo för 1,5 år sedan gav dig sin del av huset som gåva och att du därmed äger hela huset. I 4 kap. 6 § KL framgår att en gåva, när den har skett till någon som är närstående till gäldenären, går åter om den fullbordats 3 år före fristdagen, om det inte visas att gäldenären efter gåvan hade kvar utmätningsbar egendom som uppenbart motsvarade hans skulder. Med fristdag förstås den dagen då ansökan om gäldenärens konkurs kom in till tingsrätten enligt 4 kap. 2 § KL.

Dessa bestämmelser ger alltså att om din sambo inte hade kvar utmätningsbar egendom efter det att han gav dig sin del av huset som uppenbarligen räckte för att betala samtliga skulder så ska gåvan gå åter. Att bevisa att din sambo uppenbarligen hade täckning för alla sina skulder torde i en insolvenssituation vara ett mycket svårt krav att möta. Detta givet att Högsta domstolen i rättsfallet NJA 1989 s. 3 uttalade att det är viktigt återvinningsreglerna ges bred tillämpning för att tillse att de kan uppfylla sitt syfte om att jämställa alla borgenärer.

Jag hoppas detta utgjorde ett svar på din fråga, med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare