FrågaAVTALSRÄTTGåva02/11/2014

Återtagande av gåva

Jag undrar om en person har rätt att kräva att få tillbaka en present man har fått, och vad gör man om man dumt nog lämnat tillbaka den men vill fortfarande ha sin present tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Att ge någon en present räknas som en gåva. När en gåva är överlämnad går det inte att på rättslig väg återta den. Gåvan anses överlämnad när mottagaren har fått den i sin besittning. Om man återlämnar en gåva torde även återlämnandet räknas som en gåva och man kan därför inte återfå en gåva som man lämnat tillbaka.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare