FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/02/2023

Återställd dator efter reparation

Köpte en ny dator för ca 3 månader sen, jobbat med ett videoediting project länge och datorn pajade och jag använt den drygt 2 månader efter det har det varit massa strul med reparation och jag behövde tillslut skicka den till tyskland för att fixa den. När den väl kom tillbaka är allt som jag arbetat raderat... Har jag rätt till någon sorts kompensation för det här?? Är ju helt sinnesjukt alltså, inte ens ett jäkla klistermärke fick man för besväret och nu måste jag sitta och göra om allt...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag förstår helt och hållet att bli av med en stor del arbete är frustrerande så låt mig försöka redogöra det rättsliga läget.

När det uppstår ett fel i en vara man har som konsument köpt så har man generellt sett rätt till att få varan lagad, att få en ny vara eller ett prisavdrag eller en del pengar tillbaka för besväret. Det framgår av konsumenköplagen 22 §. I detta fallet har du fått varan lagad, vilket kallas avhjlpande i lagen. Det står lite mer om det i 26 §. Dock ger inte konsumentköplagen något egentligt svar på en sådan situation där avhjälpande leder till annan skada för konsumenten.

Dock skulle det rimligen omfattas av skadeståndslagen då en sådan återställning innebär en sakskada som de vållat genom vårdslöshet. En sådan skada skall i sådant fall ersättas enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen

Men, problemet som kan uppstå här är att bolaget som utfört reparationen har antagligen vid reparationstillfället i något av deras avtal som man godkänner eller skriver under när man begär reparation inkluderat en ansvarsklausul. En sådan anger att de inte är ansvariga för förlorad data i samband med reparationen eftersom sådant ofta kan hända när man reparerar och återställer fel i datorer. Det kan såklart variera från bolag till bolag, men det är vanligt förekommande att man förbehåller sig från ansvar för sådana skador och därmed innebär det att de inte är ansvariga för den förlorade datan.

Slutsatsvis är således fallet att bolaget som utfört reparationen antagligen inte kan hållas ansvariga, men du får kontrollera de papper och dokument du fick godkänna när du begärde reparation. Ett råd jag har inför framtiden är att skaffa en extern hårddisk då du kan spara en extra backup av dina videoredigeringsprojekt externt ifall fel uppstår i framtiden så slipper du allt strul.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga

Mvh

Linus NilssonRådgivare