Återkräva utlånade pengar från släkting?

Min dotter, 22år, har lånat ut pengar till en nära släkting, 8000 kr. Eller som vi nu har fått reda på att hon har känt sig tvingad. Nu betalar släktingen inte tillbaka. Hur går vi tillväga? Det finns inga papper skrivna utan det är muntligt. Man kan se på banköverföringar att utbetalningar har skett, 4000 kr vid två tillfällen.

Det har även varit mindre summor lite då och då.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det första handlingsalternativet är givetvis det ni redan försökt, utan något resultat - att prata med personen i fråga och utkräva skulden. Uppenbarligen har detta inte fungerat, vilket innebär att andra metoder måste tilltas.

Hjälp av Kronofogdemyndigheten
För att Kronofogden ska kunna hjälpa dig att driva in skulden så måste du först ha ett beslut som säger att skulden är riktig. För att skulden ska kunna fastställas ansöker du om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, eller genom en dom i tingsrätten. Att ansöka om ett betalningsföreläggande är vanligtvis smidigare än att starta en tingsrättsprocess.

Vilka krav ställs för att kunna ansöka om ett betalningsföreläggande?
1. Förfallodagen för skulden ska ha passerat. I detta fall är det oklart om det ens finns något förfallodatum (din dotter och släkting verkar inte ha kommit överens om något), men om det finns så ska alltså det datumet ha passerat.
2. Skulden ska avse pengar.
3. Du som ansöker om betalningsföreläggande ska också kunna förklara vad skulden avser för något.

Nästa steg
När ansökan är gjord, skickar Kronofogden ett brev (föreläggande) om skulden till släktingen i fråga. När detta är gjort kan en av tre olika situationer uppstå:
a) Släktingen i fråga väljer att betala till dig. Blir hela skulden betald måste du snabbt och skriftligen ta tillbaka ansökan. Om en del av skulden blir betald, måste även detta meddelas till Kronofogden.
b) Släktingen kan också skriva tillbaka till Kronofogden och bestrida skulden. Kronofogden kommer då kontakta dig om det, och då får du bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Nästa steg blir alltså att en tingsrättsprocess drar igång.
c) Släktingen väljer att acceptera kravet men betalar inte. Kronofogden kommer då fastställa att skulden är riktigt genom ett s.k. utslag. Du har efter det möjlighet att ansöka om verkställighet (dvs. att Kronofogden använder sina befogenheter för att driva in skulden).

Var ansöker jag om betalningsföreläggande?
Ansökan om betalningsföreläggande sker på Kronofogdens hemsida (här). Observera att ansökan kostar 300 kr, något du också kan kräva att få betalt av den som är skyldig dig pengarna.

Du kan läsa mer om reglerna och förfarandet kring betalningsförläggande här.

Om du vill ha ytterligare hjälp av kunniga jurister, kan du vända dig till info@lawline.se där de kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas allt löser sig! Om något är oklart får du gärna lämna en kommentar, så besvarar jag den så snabbt som möjligt.

Vänliga hälsningar,

Sandra SöderbergRådgivare