Återkallelse av muntlig uppsägning av hyreskontrakt

Hej!

Jag hyr I andrahand I ett kollektiv där vi är totalt tre hyresgäster (hyreslägenhet, de andra hyresgästerna två står på hyreskontraktet). Vi kan kalla dem Anna och Emma. Anna sa den 1a september att hon flyttar ut den 1a november men kommer fortsätta stå på kontraktet av diverse skäl. Då Anna sa att hon skulle flytta sa jag att jag att jag skulle göra detsamma, eftersom ingen av oss kommer överens med Emma. Jag tog sedan tillbaka detta den 7e september på grund av ekonomiska orsaker och sa att jag kommer bo kvar. Fick då inget direkt svar av Emma och hon sa i princip att hon skulle tänka på det. Nu vill ändå Emma att jag flyttar den 1a november för att "jag har sagt upp mitt rum muntligt". Jag hävdar dock att det måste ske skriftligt, samt att hon kunde tagit upp detta tidigare och inte 20 dagar efter jag sagt att jag skulle bo kvar. Har hon rätt att slänga ut mig? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det är du hyresgäst och inneboende i Emmas boende och Emma fungerar som din hyresvärd.

Regler kring hyra finner man i jordabalkens (JB) 12 kapitel. I 12 kap. 8 § JB regleras uppsägning och ett milt formkrav. I denna lag står det att en uppsägning är giltig även om den är muntlig om den kommer från hyresgästen och om hyresvärden skickar ett skriftligt erkännande av uppsägningen.

Detta innebär för dig att din uppsägning inte är giltig om inte hyresvärden, Emma, skriftligen svarat att hon mottagit din uppsägning.

Om hon skickat en skriftlig bekräftelse så är din uppsägning av hyreskontraktet tyvärr giltig och jag rekommenderar då att du försöker prata med din hyresvärd och försöker lösa konflikten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare