FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/11/2014

Återkallelse av körkort vid vårdslöshet i trafik

Hej! En kompis körde A-traktor och sladda in i ett träd, han är misstänkt för vårdslöshet i trafik. Kan han bli av me am-kortet om han fälls för de? Satt sammanlagt 3 st i epan och en var tvungen att fara till sjukhuset, påverkar de beslutet nåt? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Om din kompis döms för vårdslöshet i trafik kan inte körkortet återkallas. Återkallelse av körkortet ska däremot ske om din kompis döms för grov vårdslöshet i trafik (se körkortslagen https://lagen.nu/1998:488 5 kap 3 § p 1 a). För att brottet ska utgöra grov vårdslöshet krävs att din kompis har visat uppenbar likgiltighet inför andra människors liv eller egendom (se trafikbrottslagen https://lagen.nu/1951:649 1 § st 2). Det uppställs med andra ord höga krav på oaktsamheten för att den ska betraktas som grov. Exempel på handlande som har bedömts som grov vårdslöshet i trafik är att köra ett fordon i hög hastighet i fel färdriktning och inte försöka undvika kollision eller att köra i hög hastighet mot rött ljus i en tätt trafikerad korsning. Att endast sladda in i ett träd, oavsett om det föranlett att en annan person skadats, kommer troligtvis att bedömas som vårdslöshet i trafik av normalgraden och det finns då ingen risk att din kompis körkort blir återkallat.

Lawline RådgivareRådgivare