FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2019

Återkallelse av körkort vid trafikolycka och prövotid

Hej!

Min son körde in i framförfarande bil, alltså höll inte avståndet.

Han fick 2000:- i böter och en anmärkning av polisen. Där trodde ju vi att han fått sitt straff och det var färdigt.

Men igår fick han brev från transportstyrelsen att hans körkort är indraget två månader och eftersom han har prövotid måste han börja om från början. Jag tycker att straffet i förhållande till det som inträffat är så hårt.

Är detta ett normalt straff för denna händelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är Transportstyrelsen som fattar beslut om spärrtiden, vilket bland annat baseras på en bedömning av brottets eller förseelsens allvarlighetsgrad och hur man har agerat i trafiken tidigare. Att inte hålla tillräckligt med avstånd till en bil framför kan i sig vara anledning till återkallelse av körkort. Spärrtiden för den här händelse är lägst en månad och högst tre år. Frågan om det är ett normalt straff att få indraget körkort i 2 månader för det inträffade kan ses mot bakgrund av spärrtidens spann, där återkallelsen helt klart ligger i dess nedre del (oavsett om det faktum att prövotiden inte är slut gör att påföljden blir än strängare).

Det finns möjlighet att överklaga Transportstyrelsens beslut, vilket du kan läsa mer om här och här.

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare