FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2017

Återkallelse av körkort vid narkotikabrott och rattfylleri

hej!

Jag var ute och körde bil när polisen stoppade mig. Jag hade tramadol och hash i bilen samt i mitt blod och urin. 8 st tramadol och 5 gram hash. Nu undrar jag vad min påföljd kan bli? Jag skrev under att jag gjort brottet. Samt kommer bli dömd på 3 punkter. Innehav, brukat och drograttfylleri. Jag är första gångsförbrytare. Polisen sa att jag kommer få dagsbot, indraget körkort i 1-3 månader och prick. Min fråga är, när jag läser runt ser jag endast att alla blir av med körkortet i 12 månader, om de har tur. Hur trodde han att jag endast skulle bli av med det 1-3 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna om spärrtid vid återkallelse av körkort. Reglerna återfinns i körkortslagen (KörkL), som du hittar här.

Enligt 5 kap. 3 § punkt 1 KörkL ska ditt körkort återkallas om du gör dig skyldig till rattfylleri. Att ha narkotiskt ämne kvar i blodet efter eller under en bilfärd utgör rattfylleri, enligt 4 § andra stycket lagen om straff för vissa trafikbrott. Med detta sagt så har Transportstyrelsen laglig rätt att återkalla ditt körkort. Frågan som återstår är hur länge kan spärrtiden vara.

5 kap. 6 § KörkL fastställer att vid körkortsåterkallelse enligt punkt 1 sätts spärrtiden till lägst en månad och högst tre år. Skulle din rattfylla att bedömas som grov, sätts spärrtiden på lägst ett år.

Utifrån din beskrivning skulle jag dock inte bedöma att det är fråga om en grov rattfylla. Den möjliga spärrtiden för ditt körkort är således lägst en månad och högst tre år. Det är omöjligt att säga exakt hur lång tid spärrtiden kommer vara i ditt fall då Transportstyrelsen gör en bedömning i varje enskilt fall. Det faktum att du är en förstagångsförbrytare är en förmildrande omständighet som kommer att tas med i bedömningen. Varför polisen har svarat att det kan bli 1-3 månader spärrtid kan jag tyvärr inte svara på. Förmodligen talar han utifrån sin erfarenhet, där han bedömer att din situation brukar resultera i ett visst antal månader.

Om du har fler frågor, tveka inte att höra av dig till vår telefontjänst: 08-533 300 04
Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Vänligen,

Samuel Westerlund RashidiRådgivare