FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2022

Återkallelse av körkort vid hastighetsöverträdelse under prövotid

Hej! Jag var Påväg hem från jobbet igår och polisen tog mig med laser.

Jag körde 69km/h på en 50 vägg.

Jag fick en bot

Kommer jag bli av med mitt körkort? Jag har fortfarande prövotid

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i körkortslagen (KörkL).

Allmänt om prövotid

Prövotid innebär att du måste göra uppkörning och teoriprov på nytt om det skulle bedömas som att ditt körkort ska återkallas, för att du ska kunna få ett nytt körkort tillverkad. Det innebär inte att du bedöms hårdare än personer som har körkort utan prövotid. De som inte har prövotid skiljer sig åt på så sätt att de kan få ett nytt körkort efter återkallelse utan att behöva göra om uppkörning och teoriprov.

Återkallande av körkort vid hastighetsöverträdelse

Ett körkort kan återkallas om man har överträtt en hastighet och överträdelsen anses inte som ringa (5 kap. 3 § 4p. KörkL). Du kan även få en varning istället för återkallelse av körkort om det av särskilda skäl kan anses vara tillräcklig som åtgärd (5 kap. 9 § KörkL).

Det står inte uttryckligen i lagtexten om vad som är ringa hastighetsöverträdelse, utan det är bestämt genom praxis (prop. 1992/93:189 s. 3-4). Enligt praxis så kan inte hastighetsöverträdelsen anses som ringa om man överträder den tillåtna hastighetsgränsen med 30km/h. Kör du mellan 1-24km/h fortare än den tillåtna hastighetsgränsen på en 40 km/h väg eller mer så räknas det som ringa. Det beror dock även på andra omständigheter till exempel trafikförhållanden eller om det fanns mycket folk i närheten och så vidare. Det tas även till hänsyn om du har visat på ovilja eller oförmåga att rätta sig efter trafikregler genom att ha begått upprepade trafikbrott (5 kap. 3 § 3p. KörkL). Därmed görs bedömningen i enskilda fall.

Sammanfattningsvis

Du har kört 19km/h fortare än den tillåtna hastighetsgränsen på en 50km/h väg. Detta anses som ringa enligt praxis. Du kan få behålla ditt körkort, men som sagt bedöms det varje fall för sig. Transportstyrelsen kan beakta andra omständigheter som ger skäl till att det inte ska anses som ringa och det är dem som avgör i slutändan. Du kommer inte att bedömas hårdare bara för att du är på prövotid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare