Återkallelse av körkort under prövotiden

Hej! Jag har kört mot rött och mitt körkort blev indragen av polisen. Jag kommer att få 3000kr i böter men vill veta hur lång tid spärrtiden är i detta fall? Ps: jag va under min prövotid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Körkortet återkallat under prövotiden

Om ditt körkort har blivit återkallat under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov och kunskapsprov innan ett nytt körkort kan utföras (5 kap. 14 -15 §§ körkortslagen). Vilket innebär att du kommer att få en ny prövotid efter godkänt förarprov (3 kap. 18 § körkortslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare