Återkallelse av körkort under prövotid

Hej!

Jag tog körkortet för lite mer än en månad sen, så jag är fortfarande under prövotid. Imorse när jag skulle köra till skolan så råkade jag missa en annan bil som kom körandes (bilen var på huvudled och jag hade väjningsplikt) och jag råkar köra in min sida mot hennes sida ungefär. Vi svängde av på sidan och tog bilder och bytte kontaktuppgifter innan vi for iväg. Jag såg inga tydliga repor på hennes bil och kan inte se några på bilderna, men det är mycket möjligt att det finns någon mindre repa då jag hittade en på min egen bil senare. Hennes var även väldigt igenisad och det var knappt så man såg in någonting alls i bilen. Ingen av oss blev skadade av krocken.

Min fråga nu är om jag riskerar att bli av med körkortet på grund av det här? För det var ju jag som trots allt hade väjningsplikt och missade henne.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder till Lawline med din fråga!

Det är transportstyrelsen som utfärdar ditt körkort och det betyder att det är transportstyrelsen som kan inkalla ditt körkort om du inte uppfyller kraven för att få ha körkort.

Återkallelse av körkort

För att transportstyrelsen ska återkalla ditt körkort måste du som förare brutit mot någon av de nio återkallelsegrunder som finns. Dessa grunder gäller för alla oavsett om man har sitt körkort på prövotid eller om man har haft sitt körkort i 15 år. Dock kommer bedömningen vara lite strängare mot den som har sitt körkort på prövotid. Ett exempel på dessa återkallelsegrunder är att köra fortare än hastighetsbegränsningen eller köra bil när man är alkoholpåverkat. En bilolycka kan bero på att en förare har brutit mot någon av återkallelsegrunderna, men det behöver såklart inte göra det. Har en förare inte brutit mot någon av dessa återkallelsegrunderna kommer inte körkortet att återkallas. Du kan se vilka dessa återkallelsegrunderna är i transportsstyrelsens hemsida.

I ditt fall

Som jag nämnde innan är det transportstyrelsen som bedömer om du har brutit mot återkallelsegrunder eller inte och det jag kan ge dig är en uppskattning utifrån de omständigheter som du lämnat. I min uppfattning, frågan om transportsstyrelsen kommer återkalla ditt körkort eller inte beror på om du har varit vårdslöst eller inte. Jag skulle göra den bedömningen utifrån det du har skrivit att du inte har varit vårdslöst. Jag uppfattar situationen som du har inte sett den bilen och det var en ren olyckshändelse. Därmed kommer inte ditt körkort återkallas enligt min uppfattning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Arman Mohajeri FalahRådgivare