Återkallelse av körkort pga. sjukdom - hur går processen till?

Diagnos alzheimer.Om man har läkarintyg på diagnosen kan

körkortet då dras in.Hur går det till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om återkallelse av körkort finns i körkortslagen.

Enligt 5 kap. 3 § punkten 7 ska ett körkort återkallas, om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada e.d. att han/hon från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort. De medicinska krav som gäller för innehav av körkort framgår av 3 kap. 2 § körkortslagen. Där föreskrivs bl.a. att man, med hänsyn till medicinska förhållanden, ska anses vara lämplig som förare. Lämplighet förutsätter att man har tillfredsställande syn för att köra fordonet ifråga, samt att man i övrigt uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten.

Det är Transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av körkort (7 kap. 2 § första stycket punkten 7). Om t.ex. en läkare bedömer att det finns medicinska hinder för bilkörning ska detta anmälas till Transportstyrelsen, som beslutar i ärendet. Transportstyrelsens beslut går att överklaga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare